Pierwszy dzień wiosny:

rejestracja Rejestracja
logowanie Zaloguj się
połącz z fb Połącz z Fb

Wsi spokojna, wsi wesoła…

FWIE
data: 28.05.2015
Okazjonalne czy wypoczynkowe wyjazdy mieszkańców miast do gospodarstw rolnych nie są nowym zwyczajem. Od dawna powszechne były odwiedziny rodzin u dziadków posiadających własne gospodarstwo bądź pobyt na wsi w wynajętych pokojach. Głównym celem takich wyjazdów był wypoczynek – oderwanie od miejskiego szumu, zmiana klimatu czy dostęp do zdrowej żywności i czystej wody.


W ostatnich latach formy spędzania czasu wolnego uległy istotnej zmianie. Rodzicie rzadziej pozwalają sobie na odpoczynek, dzieci wysyła się na zorganizowane kolonie, a pośród wspólnych wyjazdów modne są wycieczki zagraniczne. Zatraca się bezpośredni kontakt z wsią jako miejscem produkcji żywności. Zmieniła się sama wieś; jeszcze kilkadziesiąt lat temu w prawie każdym gospodarstwie rolnym hodowano zwierzęta gospodarcze, uprawiano krzewy owocowe czy warzywniki. Obecnie domy na wsi i ich otoczenie przypominają raczej osiedla domków jednorodzinnych. Stąd pojawia się nierzadkie przekonanie u dzieci, że jajko pochodzi wprost z papierowego opakowania, a indyka czy kaczkę kojarzą jedynie z książkowych ilustracji.

 

Młodzi mieszkańcy wsi nie widzą dla siebie perspektyw w mniej docenianym i mniej opłacalnym rolnictwie. Wobec takich tendencji sprawnie działające gospodarstwa agroturystyczne oraz zagrody edukacyjne mogą z jednej strony istotnie przyczynić się do poprawy życia mieszkańców terenów wiejskich i poszerzenia świadomości ekologicznej wśród dzieci – z drugiej. Warunkiem uzyskania dodatkowych przychodów jest zapewnienie odpowiedniej bazy noclegowej, zaplecza rekreacyjnego oraz ciekawej oferty turystycznej.
W związku z tym tak ważne jest podpatrywanie i czerpanie wzorców i inspiracji z innych, dobrze prosperujących gospodarstw. Szczególnie cenne wnioski można wyciągnąć, zapoznając się z działalnością takich gospodarstw poza granicami Polski.

Na terenie Austrii gospodarstwa agroturystyczne zrzeszone są w dobrowolnych organizacjach, które gwarantują ich prezentację w sieci i mediach wraz z możliwością rezerwacji miejsc noclegowych. Podobnie jak w Polsce przywiązuje się szczególną uwagę do promowania produktów regionalnych, które wytwarzane są w sposób tradycyjny, pochodzą z danego regionu, wykazują cechy produktu określone w normach i propagowane są przez stowarzyszenia producentów na rynkach lokalnych.

Promowanie produktów w prawie każdym gospodarstwie polega na: wyświetlaniu filmu o gospodarstwie lub w innej formie prezentacji; zwiedzaniu gospodarstwa; degustacji wyrobów; odwiedzaniu sklepu, gdzie oferowane są własne wyroby oraz zgodnie z ideą wymiany między regionami cztery produkty z innych gospodarstw (przyjęta strategia okazuje się niezwykle skuteczna).

Interesującym miejscem jest 'Makowa wieś' w austriackim regionie Waldviertel zrzeszająca siedem gospodarstw obsiewających makiem ponad 12 hektarów ziemi. Uprawie maku towarzyszą liczne festyny tematyczne. Jest to bardzo pomysłowy sposób na ściąganie turystów, ożywienie i uatrakcyjnienie miejscowości, a przede wszystkim pozyskanie przychodów.

Kolejne pozytywne przykłady w zakresie prowadzenia ekologicznych gospodarstw edukacyjnych można zobaczyć w Tessyn w Szwajcarii, gdzie wyjazdy edukacyjne uczniów do gospodarstw nie są, jak w Polsce, dobrą wolą nauczycieli, ale integralną częścią programu szkolnego. Ciekawym przykładem, zarówno pod względem edukacyjnym, jak i integracyjnym, jest gospodarstwo rolne „Allevoliere” prowadzone przez Fundację Diamante, zatrudniającą 12 osób upośledzonych umysłowo w stopniu średnim. Niepełnosprawni zajmują się hodowlą drobiu, począwszy od zakupu piskląt, odchowie na naturalnych paszach, a kończąc na sprzedaży tuszek. Taka działalność to dobry sposób na integrację osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem.

Kolejnym interesującym przykładem jest małe, górskie siedlisko „La Shirome” w uroczej Dolinie Szmaragdowej. Oferowane są tutaj ekologiczne wyroby własne – kozi ser, domowo wyrabiane wędliny oraz wieprzowina, koźlęcina i jagnięcina. W skład obejścia wchodzi kamienna bacówka położona 1500 m n.p.m., w której od wiosny do października organizowane są obozy pobytowe. Podczas takiego pobytu dzieci żyją „w zgodzie z naturą”. Rąbią drzewo, pasą i doją kozy, zajmują się produkcją serów. Turnusy cieszą się ogromnym zainteresowaniem, a rezerwacje są dokonywane na kilka lat w przód.

Ekologiczna winnica Ramelli jest przykładem rodzinnego interesu prowadzonego przez małżeństwo. Po wcześniejszej prezentacji gospodarstwa oraz przeprowadzeniu zajęć „od roślinki do butelki” następuje degustacja wina, a później jego sprzedaż bezpośrednia.

Podobny przykład stanowi pięciohektarowe gospodarstwo edukacyjne rodziny Zanetti, które specjalizuje się w hodowli kóz, królików i indyków. Na terenie gospodarstwa jest czynny młyn kamienny, gdzie mieli się zboże podczas zajęć edukacyjnych typu „ścieżka wypieku chleba – od ziarenka do bochenka”. Gospodyni, Pani Nicoletta, uprawia i zbiera zioła, z których wytwarza ekologiczne kremy. Miejscowy sklep oferuje sery, przetwory warzywne i owocowe, miód wytwarzany z kasztanów i kosmetyki.

 

Obserwacja sposobu funkcjonowania poszczególnych gospodarstw działających w innych krajach zmusza nas do przemyśleń, jakie wzorce można i należałoby przenieść na nasz rodzimy grunt, aby uzyskiwać podobne ekonomiczne wyniki, pozwalające nie tylko utrzymać się prowadzącym gospodarstwa rodzinom, ale też cieszyć zasłużonym zyskiem. Pozwala ponadto na stwierdzenie, że polskie gospodarstwa agroturystyczne i edukacyjne, zarówno pod względem infrastruktury, jak i prowadzonych dla dzieci zajęć, niejednokrotnie nie odbiegają szczególnie od standardów europejskich. Idea gospodarstw edukacyjnych może pozwolić zaistnieć małym posiadłościom rodzinnym. Wystarczy ocenić swój potencjał, wykorzystać lokalne zasoby przyrodnicze i turystyczne, nawiązać do miejscowej tradycji, mieć wizję i pomysł na stworzenie swojego małego biznesu, z daleka od zgiełku wielkiego miasta.

Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych zorganizuje w najbliższym czasie na terenie całej Polski Szkoły – Ekomarki oraz Animacji Edukacji Ekologicznej, gdzie będzie można nie tylko posłuchać o wielu przykładach gospodarstw, które doskonale wykorzystują swoją przestrzeń wiejską i przyrodniczą, jak i samemu z pomocą ekspertów stworzyć własną markę. Szkoły są częścią projektu „Natura 2000 - Pozytywna Inspiracja” dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Więcej informacji na stronie http://www.natura2000.fwie.pl

 

Artykuł dofinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada wyłącznie Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych.

 

Iwona Draus

Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych

p



Galeria


Aby komentować, musisz być zalogowany
Treść: *

Wasze wiadomości - Najnowsze
Ogólnopolski konkurs Eko Odkrywcy już po raz piaty!  
Wystartowała kolejna edycja konkursu Eko Odkrywcy, który zachęca nauczycieli oraz ich podopiecznych do aktywnego dbania o środowisko. W tym roku na zwycięzców czekają nagrody w postaci dofinansowania projektów ekologicznych 4x po 5000zł oraz 15000zł z przeznaczeniem na Wyprawę Badawczą lub wyposażenie Zielonej Klasy. Motywem przewodnim tegorocznego konkursu jest doświadczanie ekologii ,,na okrągło”, przez 365 dni w roku, dzielenie się wiedzą, poszerzanie swoich horyzontów i eksperymentowanie na całego!  
Czytaj więcej»
Zoo Design Conference we Wrocławiu: o dobrej architekturze w ogrodach zoologicznych
Na cztery dni Wrocław stał się centrum świata ogrodów zoologicznych, międzynarodowe autorytety spotkały się tu w ramach Zoo Design Conference. To największe na świecie wydarzenie poświęcone architekturze ogrodów zoologicznych i akwariów. Konferencja jest kluczowa dla realizacji głównej misji ogrodów zoologicznych: zapewnienia przetrwania zagrożonych gatunków zwierząt i edukacji ekologicznej.  
Czytaj więcej»

»Znamy zwycięzców konkursu Eko Odkrywcy 4»Można już głosować na Eko Odkrywców»Więcej czasu dla Eko Odkrywców
Wasze wiadomości - Najpopularniejsze
Polska przyroda w rozdzielczości full HD
Ogromny postęp w dziedzinie elektroniki spowodował, że lustrzanką cyfrową możemy filmować. Dziś każdy niemal posiadacz nowszego korpusu foto, ma w ręku narzędzie pozwalające nakręcić materiał na film przyrodniczy o jakości technicznej nadającej się do zaprezentowania go w TV wysokiej rozdzielczości (tzw. Full HD).
Czytaj więcej»
Spotkanie z pustułkami.
Będąc w pracy, idąc korytarzem, usłyszałam za oknem przenikliwe nawoływania. Natychmiast skojarzyłam, że musi to być drapieżny ptak. Zaczęłam się pilnie rozglądać...
Czytaj więcej»

»Puławska (nie)pustynia»Magurskie potoki»Bliskie spotkanie.
Napisz artykuł

Napisz swój atrtykuł, dodaj zdjęcia i opublikuj na naszej stronie. Zachęcamy Cię do współtworzenia z nami wortalu polskaprzyroda.pl

Dodaj swój artykuł